WILLEM KOLFF FOUNDATION Cellebroedersweg 7A
info@willemkolffstichting.nl

WKS en NSN geven startsein Kolff 100 jaar

foto: NSN/WKS

Foto: Als symbolisch startsein voor de viering van het honderdste geboortejaar van prof. dr. Willem Johan Kolff overhandigt  John W. Jacobze (rechts), oprichter en voorzitter van de Willem Kolff Stichting, een borstbeeld van Kolff aan Tom Oostrom, algemeen directeur van de Nierstichting.

WILLEM KOLFF STICHTING EN NIERSTICHTING OPENEN ‘KOLFF 100 JAAR'

De Willem Kolff Stichting en de Nierstichting hebben op 12 mei 2011 in Bussum het symbolische startsein gegeven voor de viering van het honderdste geboortejaar van prof. dr. Willem Johan Kolff (1911-2009). Met zijn meest baanbrekende uitvinding - de kunstmatige nier uit 1942 - redde hij het leven van miljoenen nierpatiënten over de hele wereld. Een mijlpaal waaraan in 2011 veel aandacht wordt besteed tijdens tal van activiteiten, lezingen en een congres dat de Willem Kolff Stichting en Nierstichting dit jaar organiseren.

De vasthoudendheid, betrokkenheid en creativiteit van professor Kolff zijn al sinds de oprichting belangrijke drijfveren voor de Nierstichting. Om deze inspiratie tastbaar te maken, overhandigde John W. Jacobze - arts, oprichter en voorzitter van de Willem Kolff Stichting - een prachtig bronzen borstbeeld van Kolff aan Tom Oostrom, directeur van de Nierstichting. "Door dit beeld een plek te geven in het gebouw van de Nierstichting maken we een zichtbaar compliment aan de manier waarop de Nierstichting zich inzet voor nierpatiënten. Wij hopen dat Kolff een blijvende inspiratiebron is voor de medewerkers van de Nierstichting en iedereen die de Nierstichting steunt", benadrukt Jacobze.

Tom Oostrom - algemeen directeur van de Nierstichting - sprake mede namens alle Nederlandse nierpatiënten zijn waardering uit voor dit bijzondere gebaar. "Het werk en de visie van Kolff zijn niet alleen voor de Nierstichting een grote inspiratiebron. Zijn gedrevenheid en kennis zijn van groot nut voor de jonge wetenschappers van vandaag. Door zijn lessen te hanteren, kunnen ze bijdragen aan oplossingen voor problemen die nierpatiënten nog altijd ondervinden."

Willem Johan (Pim) Kolff werd 100 jaar geleden - op 14 februari 1911 - geboren in Leiden en stond aan de basis van een uitvinding die erg veel heeft betekend voor vele nierpatiënten wereldwijd. In een ziekenhuis in Kampen vond Kolff in 1942 de kunstnier uit, de voorloper van het huidige dialyseapparaat. Zijn uitvinding maakte het mogelijk de kleine, maar dodelijke hoeveelheid afvalstoffen uit het bloed van nierpatiënten te filteren. Dit maakte nierfalen van een dodelijke tot een voor velen behandelbare aandoening. Professor Kolff overleed in 2009. Hoewel hij vooral voortleeft als de uitvinder van de kunstnier werkte hij zijn hele leven aan allerlei andere kunstmatige organen. Zo ontwikkelde hij in 1957 tevens het eerste kunsthart ter wereld.

‘100 jaar Kolff'
De Willem Kolff Stichting en de Nierstichting organiseren dit jaar gezamenlijk tal van activiteiten in het kader van 100 jaar Kolff. Zo staat op 29 en 30 september het nationale Kolff 100 Congres op het programma in de Stadsgehoorzaal in Leiden, de geboortestad van Kolff. Op de eerste dag vindt op het LUMC een wetenschappelijke 24-uurs competitie plaats tussen teams van Nederlandse academisch medische centra en technische universiteiten. Tijdens deze ‘Battle of the Universities' strijden zij om het Van Noordwijk Stipendium, een wetenschappelijke prijs van 10.000 euro vernoemd naar de belangrijkste assistent van professor Kolff, prof. dr. Jacobus van Noordwijk (1920-2008). Deze 20-jarige ondergedoken medisch student ontwikkelde met Kolff in het stadsziekenhuis van Kampen in de oorlog de eerste kunstmatige nier ter wereld. Tijdens de wetenschappelijke wedkamp staan de teams voor de uitdaging binnen 24 uur ‘in de geest van Kolff' een oplossing te bedenken voor een medisch-technische casus op het gebied van het hart of de nier. De finalisten mogen hun oplossing de volgende dag presenteren tijdens het congres. Het winnende team wendt het stipendium aan om op de eigen universiteit de aanzet te geven voor het daadwerkelijk onderzoeken en implementeren van de oplossing die zij hebben bedacht. De tweede dag van het congres staat in het teken van de thema's Herstel (stamceltherapie) en Ondersteunen (devices).

Replica kunstnier
Het leven en het werk van Kolff staan in 2011 centraal tijdens een expositie in het Stedelijk Museum in Kampen. Tijdens deze tentoonstelling wordt ook een bijzondere replica van de kunstnier getoond. De replica is gemaakt als de laatste van drie in een meerjarig educatief project voor jonge Amerikaanse studenten Biomedische Techniek. Zij bouwen aan het begin van hun opleiding een replica van een oorspronkelijke kunstnier om inzicht te krijgen in de basis van de medische technologie. Tevens worden ze hopelijk ‘besmet' met de geestdrift en het pionierswerk van Kolffr. Een groep studenten van Temple University in Philadelphia werkt nu aan de derde en laatste kunstnier, de zogeheten twin-coil kidney van Baxter-Travenol uit 1953. Deze kunstnier zorgde samen met het kunstmatig bloedvat, de ‘shunt', uit 1961 voor de definitieve doorbraak van dialyse als levensreddende behandeling voor miljoenen nierpatiënten over de hele wereld. In de zomer wordt deze replica van de Verenigde Staten naar Nederland verscheept.

Kolff Lezingen over kunsthart
De 14e eeuwse Gouden Zaal van het Stedelijk Museum in Kampen is op zaterdag 14 januari 2012 het toneel van enkele populair-wetenschappelijke en historische lezingen over de geschiedenis en de toekomst van het kunsthart, naast de kunstnier de belangrijkste uitvinding van Kolff.

Naast alle activiteiten  die in het komende jaar op de agenda staan wordt een volledig vernieuwde, geactualiseerde en uitgebreide versie uitgegeven van de Kolff-biografie ‘Dokter Kolff, kunstenaar in hart en nieren' van auteur Herman Broers. Het boek wordt op 19 november 2011 bij de opening van de expositie in Kampen gepresenteerd.

‘Als de mens de werking van een orgaan kent, moet hij in staat zijn het te bouwen.'
- prof. dr. W.J. Kolff (1911 -2009) -

links