WILLEM KOLFF FOUNDATION Cellebroedersweg 7A
tel: +31 (0)38-3311126
info@willemkolffstichting.nl

Kolff Prijs 2011 voor Hans Clevers

Leiden, 30 september 2011 – Prof. dr. H.C. (Hans) Clevers, professor in de moleculaire genetica en directeur van het Hubrecht Instituut van de Universiteit Utrecht, heeft de internationale Kolff Prijs 2011 van de Willem Kolff Stichting. Clevers ontving de Kolff Prijs tijdens het Kolff 100 Congres op vrijdag 30 september in de Stadsgehoorzaal in Leiden, nadat hij de Kolff Lezing 2011 heeft uitgesproken.Hans Clevers winnaar Kolff Prijs 2011

Hans Clevers (1957) ontving de Kolff Prijs 2011 voor zijn buitengewone prestaties in het onderzoek naar de werking en inzet van stamcellen bij het opsporen en bestrijden van darmkanker en het herstel van huiddefecten.Prof. dr. Hans Clevers behaalde zijn artsenbul in 1984 en promoveerde in 1985 aan de Universiteit van Utrecht. In de periode 1986-1989 deed hij onderzoek in samenwerking met Cox Terhorst bij het Dana-Farber Cancer Institute van de Harvard University in Boston (USA). In 1991 werd hij benoemd tot hoogleraar in de immunologie aan de Universiteit van Utrecht, in 2002 gevolgd door zijn benoeming tot hoogleraar in de Moleculaire Genetica van dezelfde universiteit. In datzelfde jaar werd hij benoemd tot directeur van het Hubrecht Instituut.Clevers’ onderzoeksgroep richt zich op het onderzoek van stamcellen, met name die van de ingewanden en de rol van deze stamcellen bij fysiologische self-renewal en incolon kanker. Een andere onderzoekslijn is de rol van stamcellen bij het herstel van huiddefecten.

Clevers is auteur en medeauteur van vele artikelen in gerenommeerde internationale wetenschappelijke tijdschriften zoals Nature en Science.
Clevers is lid van de KNAW en heeft zitting in meerdere wetenschappelijke adviesraden in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij redactielid van meerdere vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften zoals het EMBO Journal, Cell en Gastroenterology. Clevers ontving reeds meerdere prestigieuze wetenschappelijke prijzen, waaronder de Spinozaprijs in 2001 en de Science and Societyprijs in 2005. Hij ontving het Franse ridderschap ‘Chevalier de la Legion d’Honneur’. Naast academische bekleedt hij ook enkele niet-academische functies zoals die van stichter van Agamyxis, een biotechnologisch bedrijf met als bedoeling medicijnen te ontwikkelen voor gastroenterologische aandoeningen. Tevens is hij wetenschappelijk adviseur van Life Science Partners en Aglaia Biomedical Ventures.

De Kolff Prijs

De Kolff Prijs van de Willem Kolff Stichting wordt uitgereikt sinds 1998, tot nu toe acht keer en in 2009 voor het laatst. Het is een internationale prijs voor een persoon die baanbrekend onderzoek heeft verricht of een revolutionaire uitvinding heeft gedaan die rechtstreeks leidt of geleid heeft tot verbetering van de gezondheid en het welzijn van de mens. De prijs is genoemd naar prof. dr. Willem Johan Kolff (1911-2009), de Nederlands-Amerikaanse vader van de kunstorganen, uitvinder van de kunstnier (1942) en het kunsthart (1957). Hans Clevers sprak tijdens het Kolff 100 Congres in de Stadsgehoorzaal Leiden op vrijdag 30 september 2011 de Kolff Lezing 2011 uit. Onder de titel ‘Stamcellen: Dr.Jekyll of Mr. Hyde’ zal hij ingaan op zijn onderzoekswerk. Aansluitend ontving hij de Kolff Prijs 2011 uit handen van de voorzitter van de Willem Kolff Stichting, dr. John W. Jacobze en twee aanwezige zoons van naamgever professor Kolff, dr. Jaap Kolff en dr. Therus Kolff, die voor de prijsuitreiking waren overgekomen uit de Verenigde Staten.

Hans Clevers tijdens het uitspreken van de Kolff Lezing 2011 op 30 september (foto: WKS)

Clevers ontvangt Kolff Prijs van Jaap Kolff (l.) en Therus Kolff, zonen van Willem J. Kolff (foto: WKS)

links

This site is powered bij B&Vmedia BV