BELEIDSPLAN WILLEM KOLFF STICHTING

Kern van het beleid

De Willem Kolf Stichting beheert de historische nalatenschap en het gedachtengoed van de naamgever, prof. dr. Willem Johan Kolff (1911-2009), als de belangrijkste mondiale pionier op het gebied van kunstmatige organen en biomedische techniek, in zowel nationaal als internationaal verband.

De Willem Kolff Stichting wil praktische innovatie stimuleren in de geneeskunde en de gezondheidszorg ter verbetering van het lot van patiënten. De WKS biedt hiertoe een podium via haar activiteiten (congressen, symposia, uitvinderswedstrijd) en haar prijzen (Kolff Prijs, Maria ter Welle Prijs, Van Noordwijk Stipendium / battle of the universities), in zelfstandigheid of in samenwerking met derden. De WKS stimuleert en eert zowel jonge als gearriveerde pioniers en vernieuwers in de geneeskunde en gezondheidszorg. Voor de instandhouding en bevordering van de naamsbekendheid van dr. Kolff verzorgt de Stichting lezingen, stimuleert het publicaties, ondersteunt het studenten en onderzoekers en houdt de Willem Kolff Museumkamer in het voormalige stadsziekenhuis toegankelijk voor belangstellenden.

De Willem Kolff Stichting onderhoudt overeenkomstig haar doelstellingen contacten en relaties met verwante en/of zusterorganisaties in zowel Nederland als internationaal: in Noord-Amerika en Japan en in Afrika en Azië.

De doelstellingen van de Stichting (innovatiebevordering, behoud gedachtengoed, onderhouden relaties) gedijen goed in een omgeving van onorthodox denken (à la dr. Kolff) wat derhalve een van de belangrijkste uitgangspunten is bij het verwezenlijken van de doelstellingen van de Stichting.